Het rapport
Heel stil is het papier,
Met statische bollen gekleurd.
Even kijken, wat zien we hier?
Wat is er op school gebeurd?
Een bol vooruit en twee terug,
Glijdend langs de cijfers omlaag.
Is het goed of moet het soms beter?
Aha, een < teken; dat is dus te laag…
Naast me staart een jochie
Heel stil naar het papier
Naar al die statische bollen
Dat interesseert hem echt geen zier.
Wat hij niet wist, weet hij al lang
Dat ervaart hij elke dag
Als anderen hem daarop wijzen
Of hij weer naar extra les mag.
Hij ging vooruit en soms ook terug
Ploeterend door de stof.
Hij deed zijn best, maar het lukte niet,
En vroeg te vaak om hulp en lof.
Het papier blijft akelig stil
Heb ik wel mijn best gedaan?
Bij ‘opmerkingen’; maagdelijk wit.
Hij ziet het nergens staan.
———————————————————————-
Het rapport is een afspiegeling van het kind in de klas, maar ook van de blik van de leerkracht.
Beste leerkrachten, maak een rapport met liefde en aandacht. Dat verdient ieder kind…
2 reacties op “Het rapport”
Wat mooi verwoord Anouk! Treffend, maar helaas daardoor ook realistisch. En daar sta je dan langs de zijlijn, met al je kennis en emoties door elkaar heen.
Dank je wel!
U kunt niet meer reageren.